7 popularnych japońskich grzybów, które są smaczne i zdrowe

Prasa - Internet - RTV - Badania naukowe
Awatar użytkownika

Autor tematu
Bobik
Śmiertelnie trujący zarodnikowiec
Śmiertelnie trujący zarodnikowiec
Posty: 7016
Rejestracja: sobota, 11 grudnia 2004, 19:13
Ulubione grzyby: Każdy, byle nie trujący :)
Lokalizacja: N 49°38′57″ - E 019°49′48″
Pochwalił: 1996 razy
Pochwalony: 1460 razy
Kontakt:

7 popularnych japońskich grzybów, które są smaczne i zdrowe

Post autor: Bobik » niedziela, 8 grudnia 2019, 11:54

Grzyby shiitake, eryngii, enoki i inne są ważną częścią japońskiej kuchni i sposobu gotowania. Prawdopodobnie istnieje wiele sposobów na cieszenie się zdrowymi smakołykami, tak jak same japońskie odmiany grzybów. Chociaż większość osób może bez problemu zidentyfikować pieczarki, jak łatwo można zidentyfikować różne grzyby oferowane w japońskim supermarkecie lub restauracji? A gdyby kazano ci zrobić z nich niezłą kolację, czy wiesz, co robić?
Nie martw się jednak, ponieważ jesteśmy tutaj, aby pomóc Ci poruszać się w pysznym, pożywnym świecie japońskich grzybów - pierwszą rzeczą, którą należy wiedzieć, jest to, że „take” oznacza po japońsku „grzyb”. Mając to na uwadze, rzućmy okiem na siedem najpopularniejszych odmian grzybów w Japonii.

1. Shiitake - Lentinula edodes (Berk.)

Shiitake albo twardnik japoński, to japoński grzyb, o którym większość ludzi już słyszało. „Shii” to japońskie słowo określające jedno z drzew, na których rośnie ta zdrowa wyżerka. W połączeniu z japońskim „grzybem” pojawi się słowo „shiitake” lub grzyb shii. Są pełne zdrowych składników odżywczych, mają stosunkowo duże brązowe czapki, od brązowego do ciemnego koloru i białe łodygi. Ich mięsność i charakterystyczny dymny smak to główne cechy grzybów shiitake, co czyni je idealnymi do zup, frytek i tym podobnych. Ponadto mówi się, że mają wiele korzyści dla twojego zdrowia!
Shiitake są suszone i świeże. Wysuszoną wersję należy moczyć przez kilka godzin - w każdym razie upewnij się, że najlepiej suszysz grzyby przed użyciem ich w naczyniu, ponieważ pomoże to zachować teksturę. Jeśli chodzi o świeży shiitake, sprawdź delikatność łodyg. Na grzybie można pozostawić delikatne łodygi, te twardsze należy usunąć i stworzyć świetny składnik bulionu!
Shiitake zawierają dużo: witaminy B, witaminy D, fosforu (P) i potasu (K).
Shiitake ponoć obniża poziom cholesterolu i działa antywirusowo, stymuluje komórki immunologiczne, chroni przed nadciśnieniem i nowotworami.

2. Maitake – Grifola fondosa

Czyli żagwica listkowata. Być może znasz go jako „kurę z drewna” lub nawet „owczą głowę”, ale w Japonii ten zabawnie wyglądający grzyb nazywa się maitake. Dosłownie tłumacząc na „tańczącego grzyba”, ten zdrowy grzybowy przysmak można znaleźć w japońskich lasach liściastych, a także w niektórych częściach Chin, Europy i Ameryki Północnej.
Grzyby maitake mają dość miękką konsystencję bez zwykłej jędrności charakterystycznej dla wielu grzybów. Biała, twarda podstawa wyrasta na liczne pierzaste owocniki wyglądające jak liście - można je po prostu rozłożyć po wyjęciu z łodygi, bez noża! Maitake ma silny smak grzyba, bogaty w ziemisty, pikantny smak, który czyni je idealnymi do smażenia. Główny sezon na maitake trwa od września do października, ale można je znaleźć na rynkach rolnych zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Japonii prawie przez cały rok.
Maitake zawierają: antyoksydanty, błonnik, witaminy C i D, potas (K) i miedź (Cu).
Maitake podobno obniżają poziom cukru we krwi, wspomagają system odpornościowy, wspomagają serce i utratę wagi.

3. Eryngii – Pleurotus eryngii

…albo eringi, królewska trąba, królewska ostryga albo francuski róg czyli boczniak mikołajkowy Eryngii. Grzyby eryngii mają wiele nazw, ale największe z nich są nazywane grzybami ostrygowatymi. Grzyby te rosną w Japonii, na Środkowym Wschodzie, i Północnej Afryce. Można je łatwo rozpoznać po charakterystycznej mięsistej białej łodydze i stosunkowo małej, brązowej czapce. Chociaż eryngii nie ma prawie żadnego smaku ani aromatu, gdy jest surowy, zamienia się w prawdziwą zdrową bombę smakową po ugotowaniu, grillowaniu, opiekaniu lub przygotowaniu w inny sposób. Są doskonałym zamiennikiem mięsa, szczególnie w potrawach wegetariańskich i wegańskich!
Eryngii zawierają: węglowodany, proteiny, niacynę (witamina B3), witaminę D.
Eryngii ponoć redukują ryzyko chorób chronicznych, poprawiają przepływ krwi, wspomagają odporność na nadciśnienie i nowotwory, pomagają w chorobach skóry.

4. Enoki – Flammulina velutipes

Czyli po prostu płomiennica zimowa. Te małe grzybowe wiązki zwane są enoki albo enokitake są małymi, cienkimi, długimi i delikatnymi tak jak małe kwiatki. Są dobrze stosowanym składnikiem nie tylko kuchni japońskiej, ale także chińskiej i koreańskiej, a ponieważ ich główny sezon trwa od września do marca, czasami po angielsku nazywany jest „winter mushroom” - „zimowym grzybem”.
Enoki są intensywnie uprawiane i dostępne w każdym japońskim supermarkecie w dowolnym momencie. Aby sprawdzić świeżość grzybów, spójrz na ich łodygi i czapki. Należy unikać śliskich, brązowawych łodyg, a białe, błyszczące czapki wskazują na świeży i pyszny enoki!
Grzyby Enoki są delikatnie chrupiące, które równoważy stosunkowo łagodny, owocowy smak. Stanowią doskonały, zdrowy dodatek do zup i sałatek. Dodatkowy fakt: dzikie enoki mają brązowo-pomarańczowy kolor, podczas gdy hodowane enoki nigdy nie były wystawione na światło, a zatem są białe.
Enoki mają dużo: błonnika, witaminy B, protein, żelaza (Fe), miedzi (Cu), witaminy D.
Enoki jak się powiada, wspomagają system immunologiczny, regulują ciśnienie krwi i chronią przed nowotworami, wyrównują poziom cukru we krwi, zapobiegają zaparciom.

5. Matsutake – Tricholoma matsutake

Amatorzy grzybów oczywiście znają matsutake – gąskę sosnową - cenionego, poszukiwanego grzyba, który słynie z charakterystycznej pikantności. Chociaż rośnie w Azji, Europie i Ameryce Północnej, może być niezwykle trudny do znalezienia, ponieważ wymaga bardzo specyficznego rodzaju lasu i terenu. W Japonii można je znaleźć głównie pod czerwonymi sosnami – Pinus resinosa Ait., a pierwsze jesienne zbiory matsutake mogą przynieść ceny 1000 dolarów lub więcej za kilogram! Według dokumentów historycznych zbieranie matsutake było również ulubioną rozrywką samurajów.
Jak już wspomniano, matsutake mają mocny, korzenny smak i aromat - właśnie dlatego są tak poszukiwane. Jeśli chodzi o słynną japońską kuchnię sezonową, grzyby matsutake są zdrowym, luksusowym składnikiem jesiennym, którego absolutnie powinieneś spróbować, jeśli masz szansę.
Matsutake zawierają: niacynę (witamina B3), witaminę D, miedź (Cu), potas (K).
Matsutake podobnież wspomaga pracę serca, wyrównuje ciśnienie i chroni przed rakiem, wspomaga system immunologiczny i krążenia.

6. Nameko - (Kuehneromyces mutabilis (Schaeff.) Singer & A.H. Sm.)

Łuszczak zmienny czyli nameko jest dziwnym małym grzybem. W naturze pojawia się jako wiązka małych grzybów z pomarańczowymi kapelusikami, które są pokryte charakterystyczną galaretowatą powłoką. W japońskiej popkulturze są dość znaną postacią komiksową, która po raz pierwszy pojawiła się w grze DS „Touch Detective” - możesz poznać tego małego faceta jako „Funghi”. Teraz nameko ma własną grę mobilną o nazwie „Mushroom Garden”.
Lekko orzechowy smak sprawia, że grzyb jest podstawowym składnikiem kuchni japońskiej i często można go stosować do smażenia frytek i do makaronu. Jednak śluz na czapce działa również jako naturalny zagęszczacz, dzięki czemu nameko jest idealny do zup, ponieważ ten śluz nie ma własnego smaku po ugotowaniu! Poznasz również nameko jako popularny i zdrowy składnik w rolkach do sushi. W Stanach Zjednoczonych ten mały pomarańczowy przysmak jest również nazywany „butterscotch mushroom” - „grzybem toffi”.
Nameko zawierają: witaminę B, miedź (Cu), potas (K), wapń (Ca).
Nameko podobno wpływają na: wzmocnienie systemu immunologicznego, obniżenie poziomu cholesterolu, wyrównanie ciśnienia krwi i ochronę przed nowotworami, wspomożenie systemu obronnego przed bakteriami.

7. Shimeji - Hypsizygus tessellatus

Znajdywane we Wschodniej Azji i Północnej Europie, grzyby shimeji są aktualnie grupą grzybów które wyrastają w różnych kształtach i kolorach. Mają one podobną teksturę i smak, podczas gdy surowe grzyby są nieco gorzkie, ten nieprzyjemny aromat znika całkowicie po ugotowaniu, pozostawiając zachwycająco chrupiącą konsystencję i łagodny, orzechowy smak. Jeśli chodzi o naczynia, shimeji można wykorzystać do prawie wszystkiego. Od frytek po zupy, od gorących garnków po dania z makaronem, a nawet jako dodatek lub sos do dziczyzny i owoców morza - wszechstronne grzyby stanowią doskonały dodatek do prawie każdego dania i są doskonałym, zdrowym wyborem, jeśli nie wiedzieć, od czego zacząć podróż do świata japońskich grzybów. Inne nazwy grzybów shimeji to buna shimeji (odm. brązowa), bunapi shimeji (odm. biała), hatake shimeji albo też shirotamogidake.
Shimeji zawierają: potas (K), proteiny, cynk (Zn), miedź (Cu), witaminy B i D.
Shimeji ponoć są dobre na: zdrowie serca, wzmocnienie systemu immunologicznego, przemianę materii, obniżenie poziomu cholesterolu.


Źródło – „Live Japan” - https://livejapan.com/en/in-tokyo/in-pr ... 54VLeZvkXQ
Przekład z angielskiego - ©R.K.F. Leśniakiewicz


Credo quia absurdum NON est!
http://www.wszechocean.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.grzybypl.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.echojordanowa.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;